[Röportaj] Fırat Tokgöz: ''Bu Popülerliği Oyun İçi Adaletine Borçlu''

   Fırat Tokgöz, 1998 senesinin Ekim ayında dünyaya gelmiş, bir evin bir oğlu. 2013'ten bu yana amatör olarak League Of Legends (LoL) oyuncusu. LoL, 5'er kişilik iki gruptan oluşan ve birbirlerinin kule ve base'lerini ele geçirmeye yönelik bir mücadele oyunu. Bu tarz oyunlara 'moba' deniyor bu sektörde. Ülkemizde yeni yeni yer edinmeye başlamış ve yer edindiği gibi zirvelere çıkmayı başarmış bir oyun türüdür. Oyun fuarlarında ve sadece bu oyuna özel festival ve organizasyonlar ile e-spor dünyasında yeni yeteneklerin keşfedilmesi sağlanmaktadır. 5 sene boyunca oyunu tecrübe etmiş Fırat. Oyundaki karakterlerin neredeyse çoğunu biliyor ve karakter sayısı 150 civarında. Sadece bu yüzden bile tebrik etmek lazım kendisini... Eğitim hayatına devam ettiği için şimdilik amatör olarak oynasa da, belki ileride Fırat gibi bir e-spor oyuncusunu League Of Legends dünyasında profesyonel olarak görürüz, kim bilir?


1. Amatör olarak bir e-spor oyuncususunuz. 'Moba' diye tabir ettiğimiz bir oyun türünü oynuyorsunuz, bize bu oyundan biraz bahseder misiniz? (League Of Legends)
   League Of Legends bir takım oyunudur. Bu oyunda sihirdar vadisi adında bir harita vardır ve bu haritada 5v5 mücadele verilir. Oyundaki amaç, rakip takımın kulelerini yok ederek karşı takımın ana üssü olan nexsus'u yok etmektir. Oyunda sadece sihirdar vadisi değil, aram adında bir harita daha vardır. Sihirdar vadisi kadar oynanmasa da yinede arada eğlenmek için girilen bir haritadır. Genellikle biz oyuncular, sihirdar vadisindeki yaşadığımız stresi aram haritasına girerek atmaya çalışırız. Neden strese gireriz derseniz, çünkü dereceli maçlar atılır, bu maçları kazandıkça lig atlarız. Bronz, gümüş, altın, platin, elmas, ustalık ve gözü pek şeklinde sıralanır. Şuan bulunduğum lig, platin ligi, bu lige gelene kadar hem eğlendim, ama strese girdiğim zamanlar oldu. Oyunu eğlenmek için oynarız ama iş dereceli maç olduğunda malesef öyle olmuyor.


2. Kaç senedir League Of Legends Oynuyorsunuz? Sizce gelişimi açısından bugüne kadar oyunda ne gibi değişikler oldu? Hangileri iyi, hangileri kötü?

   5 yılı aşkın bir süredir LoL oynuyorum.  Sezon sonlarında harita değiklikleri oldu, sihirdar vadisinde bulunan orman yaratıklarında değiklikler oldu, oyun içinde satın aldığımız eşyalar vb. şeylere bir çok kez değişiklik geldi. Ama en önemlisi oyunun yama notları adında bir sistem var, şuan 7.24 yamasındayız, bu yamalar oyundaki şampiyonların yetenek hasarını azaltmak ve yükseltmek için yapılır. Oyundaki bir şampiyon çok fazla dengesiz olduğu zaman bu yama notlarıyla bu sorun giderilir. Neler kötü oldu derseniz, kendimden örnek verecek olursam severek oynadığım bir şampiyonun yetenekleri değiştirildi. Böyle olunca sanki bambaşka bir şampiyon oynuyormuşum gibi hissettirdi. Genel olarak söylemek gerekirse herkesin sevdiği bir şampiyonun gereğinden fazla güçsüzleşmesi olabilir.


3. Sizce oyunun ne gibi eksikleri var? Şu da olsa güzel olurdu dediğiniz ne gibi özellikler var?
   Oyuncuları eşleştirme sistemi bayağı bir problem. Mesela ligi gümüş olan birinin, benim oyunumda bulunması; benim oyunumu kötü etkiliyor. Çünkü bu kişiler düşük lig de olduğu için benim ligimdeki kişiler karşısında pek şansları olmuyor. Aynı durum benim içinde geçerli, karşıma benim üst ligimdeki insanların gelmesi, oyun içinde durumumu çok zorlaştırıyor. Oyunda raporlama sistemi adında bir ceza sistemi var. Oyun içinde size sataşan küfür ve argo kelime kullanan ve oyunumuzu mahvetmek için bilerek karşı takıma ölen insanları oyunun sonunda raporlarız, bu raporlama sisteminde eksiklik çok fazla. Hangi kişiyi neden raporlayacağımıza dair seçenekler var, örneğin küfür ettiyse küfür kutucuğuna tıklayarak raporlarız ama bazen oyuncular listede bulunan seçeneklerin aksine bir tutum sergiliyor ve bu oyuncuyu raporlayamıyoruz bu düzeltilse iyi olurdu.


4. E-spor ülkemizde yeni bir kavram olmasına rağmen özellikle gençler arasında çok revaçta. Hiç profesyonel bir e-spor oyuncusu olmayı düşündünüz mü?
   Hayır, düşünmedim çünkü; bir e-sporcu olmak için oyunu gereğinden fazla oynamamız gerekir. Sürekli kendimizi her şampiyon adına geliştirmemiz gerekir. Benim için böyle bir durum söz konusu değil, günde 1 yada 2 maç attıktan sonra sıkılıp oyunu kapatıyorum, çünkü ortalama bir sihirdar vadisinin oynanma süresi 30-40 dakika arası. Benimde bu kadar zamanım olmadığı için profesyonel bir e-sporcu olmayı düşünmedim.


5. Sizce e-spor gelişimini bu noktada tamamladı mı? Yoksa bu işin daha çok mu başındayız? Tamamlamadıysa, daha ne kadar ileri gidilebilir?
   Tam olarak tamamlanmasa da yolun yarısını geçti diyebilirim, çünkü; Fenerbahçe, Beşiktaş, DarkPassage adında bir sürü Türk takımı kuruldu. Bu takımlar dünya çapındaki diğer e-spor takımlarıyla şampiyonluk maçı yaptılar, tamamlanması için daha fazla takım ve yeni yüzlerin çıkması gerekir. Bir de çok çalışmak gerekir tabii.






6. Daha önce e-spor dünyasında adınızın duyulduğu bir yarışmaya, turnuvaya katıldınız mı?
   Bir kaç kez amatör turnuvalara katılmıştım. Ödül olarak RP yani riot puanı adında oyun parasi verirler. Bu RP'ler ile oyun içinde şampiyonlar için kostümler, totem görünümleri vs ifadeler satın alabiliyoruz.


7. Bildiğim kadarıyla moba türündeki oyunlar arasında en popüleri League Of Legends. Sizce bu popülerliği neye borçlu?
   Bu popülerliği oyun içi adaletine borçlu, çünkü; diğer moba oyunlarına nazaran bu oyunda karakteri güçlendirmek için gerçek para yatırmamıza gerek yok, tamamen kendi yeteneğimize göre kazanıyoruz. Bence bu yüzden en çok oynanan moba oyunu olabilir.


8. League Of Legends oyununun sizce e-spor'a ne gibi katkıları olmuştur?
   LoL adına çeşitli aktiviteler düzenlendi, şampiyonluk turnuvaları için biletler satıldı, dünya çapında etkinlikler düzenlendi. e-spor'a bir sürü yeni yetenekli isimler eklendi. En önemli katkıları bunlar olabilir.


9. Bu oyunu oynayarak Twich, Youtube gibi sanal ortamlarda yayın ve video akışı yapan çok insan var. Bu insanların oyunu daha ileri seviyeye taşıdığını düşünüyor musunuz?
   Kendi adıma bir kaç kişi dışında evet, bu yayın akışı sayesinde oyunun daha ileri bir seviyeye taşındığını düşünüyorum. Dünya çapında çok fazla izlenme alıyor ve bu kişiler çevrelerine aktarıyor. Şahsen bende arkadaş tavsiyesi ile bu oyuna başlamıştım.


10. Twich, Youtube gibi ortamlarda yayın, video akışı sunmayı düşündünüz mü?
   Düşündüm ama çok fazla yayıncı ve youtuber olduğu için ve benimde ekipman, zaman vs durumlarım olmadığı için benim için bir hayal olarak kaldı.


Bizlere verdiği bu güzel röportaj  için Fırat Tokgöz arkadaşımıza teşekkür ediyor, e-spor hayatında başarılar diliyoruz.








Bu blogdaki popüler yayınlar

Obsesif Kompulsif Bozukluk ve Sosyal Medya

Radyo ve TV'nin Kuruluş Serüveni

Haber, Habercilik, Haberciliğin Temel kavramları