Başarı Merdivenlerini Tırmandıracak 11 Adım!

Vakti zamanında bir yerlerden alıp, masamın üstünde sürekli görebileceğim bir panoya raptiyeler vasıtasıyla sabitlediğim bir yazıyı konu ediniyorum bu yazıda. 

Çoğu zaman bir konuda başarı elde etmek istiyoruz, bu bir üniversite kazanmak olabilir, girdiğimiz bir işte yükselmek olabilir, ya da hayat standartlarımızı değiştirerek, ne bileyim karavanla dünyayı gezmek olabilir vs. 

Peki, başarı sizin için ne demektir? Hayatınızın hangi alanında bu kavram sizin karşınıza çıkar ve ne olduğunda başarı elde etmeyi amaçlarsınız... 
İnsan, yapısı itibariyle bir şeyleri başarmaya açtır çünkü yetiştirilmemizin doğası gereği insan bir şeyler başarınca muhakkak ödüllendirileceğini bilir. Bu yüzden daima başarı merdivenlerini tırmanmak ister. Elbette başarı kavramı, herkes için farklı anlamlar ifade edebileceği gibi, başarıya ulaşmakta herkes için farklı olabilir. Örneğin bir bebeğin ilk adımlarını başarı olarak görürüz ancak bir genç için kariyer planlamasındaki ilk adımlarını başarı olarak görürüz.





Sizin için başarı nedir? Başarılı olmak için ne yapmalıyız? Başarıya ulaşmamızda bize yardımcı olacak etkenler nelerdir? bu yazı da bu tarz soruların hepsine bir yanıt arayacağız. 

Neden başarıya ulaşmalıyız, bunun bize faydası ne diye soru çıktı şuan önüme ve buna kendimce bir cevap aradım. Umut etmek ve başarmak aslında bireyin temel ihtiyacı. Bir şeyleri umut etmekten vazgeçersek yıkılırız. İnsan duvarları olan bir varlık; doğumumuzdan, şuana kadar hep duvarlar örmüşüz kendimize. Doğduğumuzda bir zemin oluşturmuşlar bize, bizde o zeminin üstüne çıkıyoruz. Ergenlik duvarı, gençlik duvarı, lise duvarı üniversite duvarı...

İşte bu başarı merdivenleri de o duvarın içine gerekli olan temel bir mesele. Liseyi kazanmışız, hop bir merdiven daha yukarı çıkmışız. 

Bizde şuana kadar olan yazıda ne yaptık, başarı meselesini aslında temellendirmiş olduk. Şimdi o  11 madde ile bunu daha açıklanabilir hale getireceğimizi umuyorum.



1. BAŞARIYI TANIMLA

Hangi konuda başarılı olmak istiyoruz, bunu temelinde oturtmamız gerekiyor. Mesela ben bir sinema öğrencisiyim, sinema alanında başarı elde etmek için çabalamam gerekir. Konuya gerçekçi bakmak lazım, örneğin ben bu yaştan sonra, hiç eğitimini almadığım bir spor dalında başarılı olabilir miyim, belki evet ama uzun uğraşlar gerektirecektir. Bir gecede sporda başarılı olmak isteyip olmamızın imkanı olmadığına göre demek ki başarı, bolca çalışmayı da beraberinde getirir.

Zaten konuya şöyle bakmak gerek, siz gecenizi gündüzünüzü bir işe veriyorsanız, o iş ile alakalı muhakkak bir övgü, bir ödül alırsınız yani... O yüzden diyorum ki, önce hangi konuda başarılı olmak istiyorsan bunu tanımla, sonra onun için bolca çalış. 



2. ATILACAK ADIMLARI TANIMLA

Bu aslında sizin başarınıza giden yolun hangi aşamalardan geçeceğini belirlediğiniz yol. Örneğin dedim ki işte ben Su sporlarında başarı elde edeceğim. Bu konuda eğitim alıyorum, antrenörlerim, benden umutlu, benden bir şeyler bekliyorlar. Hemen ne yapmam lazım, 2021 yılında dünya çapında düzenlenecek su sporları turnuvalarına göz gezdirmem lazım. Bu turnuvalarından hangilerine katılacağım, hangisinin beni başarıya ulaştırabileceğini düşünüyorum. Onları belirledim ve günün sonunda diyorum ki, 2021 yılında dünya çapında yapılacak tam 5 tane su sporları turnuvası var ben şunlara şunlara katılacağım. Olay budur! :)


3. HEDEFLERİ KÜÇÜK ADIMLARA BÖL

Bu konuyu akademisyenlik üzerinden anlatmam gerekirse, belirli görevler için üniversitenin sizden istediği belirli puanlar vardır. Akademisyenler bu puanları yazdıkları makalelerden, ürettikleri işlerden sağlayabilir. Bu konuyu şöyle düşünelim, ayağınızı uzun bir adım atacakmış gibi öne atın, en fazla 1 metre uzağa gidebilirsiniz. Başarıya ulaşmanın, sağlam temellere oturtabilmenin püf noktası da küçük adımlarla emin bir şekilde ilerlemektir. Örneğin karlı bir alanda uzun adımlar attığınızda dengenizi kaybedip, düşebilirsiniz ama küçük adımlarla ilerlerseniz dengenizi korumuş olursunuz. Bu da böyle bir şeydir...



4. HAREKETE GEÇ, BAHANELER ÜRETME

Bu noktada çoğumuzun tıkandığını görüyorum, bende dahil. Çünkü harekete geçirecek insanın bazen motivasyonu olmuyor, bazen değişik problemler çıkabiliyor. Ama yılmamak lazım, sonuçta hepsi bir amaç uğruna... Harekete geçmek gerek, bugünün işini yarına bırakırsak kara görünmez, bizim o karayı görmemiz için küreklere asılmamız lazım :)



5. ELİNDEN GELENLE YETİNME ISRARCI OL

Bir futbolcuyu ele alırsak, onun sürekli koşması lazım ki gerçek maçlarda nefesi tıkanmasın; zaten bu duruma alışkın olsun. Bu işte böyledir aslında, ben 20 saniye sonra tıkanıyorum deyip köşesine çekilirse, o futbolcu kariyerine şuan olduğu kadar devam edebilir. Yükselme şansına belki erişemez. Ama o saniyeyi yükseltmek için haftalık çalışmalarını yaparsa belki daha da üstüne koyar daha fazlasını isterse işte o zaman o konuda ısrarcı olmuş olur ve bünyesi bu duruma artık alışkanlık gösterir.



6. YETENEKLERİNİN FARKINA VAR, GÜCÜNÜ AÇIĞA ÇIKAR

Yaşını başını almış çoğu insan, henüz daha ona neyin iyi geldiğini, yeteneklerinin ne olduğunu bile bilemeden yaşlanıp gidiyor. Bu genellikle aile baskıları yüzünden, aman efendim benim oğlum doktor olsun, aman efendim benim kızım memur olsun, diye diye insanların hayalleri ve hedefleri daha çocuk yaşlardan itibaren hayal olarak hiç gerçekleşmemek üzere orada kalıyor. Ama son zamanlarda insanlar bunu artık aşmaya da başladı diyebilirim, daha doğrusu artık bireyler kendi mutlu olacakları işlere yöneldikleri için ailelerde bunu destekledikleri için mutluyum açıkçası...



7. KENDİNİ SÜREKLİ GELİŞTİR

Bu konu zaten hayatımızın başlangıcından itibaren benimsememiz gereken bir şey. Dünya sürekli yenileniyor, değişiyor. Buna ayak uydurabiliyor olmamız lazım. Örneğin 10 yıl öncesine kadar aile fertleri sosyal medyalarda bulunmaya çekiniyor hatta ön yargılarla yaklaşıyordu. Şimdi bazı platformlarda gençlerden daha fazla bulunuyorlar. :) 



8. GEÇMİŞE TAKILMA, DEĞİŞİME AÇIK OL

Benimde çoğu zaman takıldığım evrelerden biri bu. Sanırım iki tür insan var, gelecek odaklı, bir de geçmiş odaklı. Ben geçmişi düşününce yaşanan ve şuan olmayan olaylar bana ayrı bir mistik hava kattığına inanıyorum. Sonuçta evet öyle bir geçmiş yaşandı ancak şuan bambaşka bir günü yaşıyoruz, çok değişik bir duygu benim açımdan. 



9. SÜRPRİZLERE KARŞI HAZIRLIKLI OL

Başarıya ulaşmanın en temelinde ulaşmaya çalışırken takılacağınız engeller muhakkak olacaktır. İnsanlar buna bazen olumsuz düşüncelerle yaklaşıyorlar ama aslında sizi kamçılayan bir güdüdür bu engeller. Bence doğru düşünceler ile birlikle bireyin belirli oranda hırslanmasına bile fayda sağlayacaktır...



10. SORUMLULUK AL, KARARLI OL, VAZGEÇME

Sorumluluk alma konusunda bizlerin pek sorun yaşadığını düşünmüyorum, zaten hayata erken yaşlarda atılmak durumunda kalıyor çoğumuz. O sorumluluk bilincini çoğu zaman kendi kendine yükleniyor. Ancak kolay vazgeçebilen varlıklarız. Bir parıltı görmediğimiz zaman hemen o işten vazgeçebiliyoruz, tabii bu kötü bir özellik diyemem çünkü bazen gerçekten kendini geri çekmek durumunda olduğun durumlar olabiliyor. Ama söz konusu başarıya ulaşmanın temel adımlarından olduğunda bunun iyi bir fikir olduğunu sanmıyorum. Örneğin akademik bir ortamda tezini savunan bir öğrencinin kararlılığı, heyeti etkileyebilir bence....




11. SONUÇ ALANA KADAR TEKRARLA

Tüm bu süreci yaşadık ama başarısız olduk diyelim, olabilir illa ki başarıya ilk seferde ulaşmamıza gerek yok. Zaten zorlu bir yolculuk olduğu için... Tekrar edin. Zaten daha öncesinde yaşadığınız tecrübelerden dolayı göreceksiniz, aynı hataları yapmayacaksınız istemsiz olarak... 



Benim başarı tanımlamalarım bu yöndeydi, sizlerin böyle tanımları var mıdır? Onları benimle paylaşırsanız mutlu olurum... :)


22 Yorumlar

  1. Şahane bir yazı olmuş, ellerine sağlık.
    Özellikle evdeki ergene de okuttum yazını. Belki faydası olur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. heheheh :) hepimiz çocukken yaramazdık hocam, insan yaş aldıkça farkına varıyor hep, zamanla o bilinç oturacaktır :))

      Sil
  2. Önemli başlıklar. Kararlılıkla uygulamaya çalışmak gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan çoğu zaman karar mekanizmasını harekete geçiremiyor, kendince sebeplerden dolayı...

      Sil
  3. Madde 6. bence en kritik olanı.. Çoklu zeka kuramı ve zeka çeşitleri:-) Bunların ne olduğunu bilmeden (tabi ki herkes tarafından bilinecek şeyler değil) geleneksel yetiştirme tarzları, kendi hayalleri, yapamadıkları doğrultusunda hatalı yönlendirmeler ve sonuçta ortaya çıkan mutsuz ve aslında başarısız bireyler:-)) Çok güzel bir yazı, ellerine sağlık. Şimdiden mutlu haftalar:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah'tan yeni doğan çocukların ve ailelerin bilinçlenmesiyle insanlar artık daha çok kendi sevdikleri işlere yöneliyorlar da bir tık içim rahatlıyor :)))

      Sil
  4. Emek verilmiş güzel bir yazı olmuş. Eline sağlık:)
    İnanmak başarmanın yarısıdır, diye boşuna dememişler.
    Bir de 4. maddeyi okurken aklıma geldi:
    Karıncaya ''Nereye gidiyorsun?'' diye sormuşlar.
    ''Hacca gidiyorum.''
    ''Bu ayaklarla varamazsın ki!''
    ''Olsun, varamasam da yolunda ölürüm.''

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Çok derin ve geniş bir konuya el atmışsınız:) Başarı, kişiye, zamana ve mekana göre değişen bir olgu bence. Bir hedefe, isteğe ulaşma halidir. Siyasetle uğraşan birinin milletvekili seçilmesi bir başarı olduğu gibi bombalanan bir şehirde yıkıntılar arasında hayatta kalabilmek de bir başarıdır. Evine ekmek parası götürmek zorunda olan bir adamın günü kurtaracak bir iş bulması da başarıdır, bir CEO'nun şirketinin cirosunu katlaması da.
    Gençlerin önünde varsayılan uzun bir hayat ve büyük hedefler vardır, yaşını almış kişilerin kalan hayatı kısalmış hedefleri azalmıştır. Bu yüzden gençler daha fazla efor sarf edip risk alarak başarmaya çalışırken ileri yaştakiler için başarı, bazen sadece var olanı korumaktan ibarettir.

    Başarıya ulaşmak için yapılması gerekenleri madde madde gayet güzel sıralamışsınız. İlk anda print alıp duvara asasım geldiğini itiraf etmeliyim:) Peki, bütün bu yazdıklarınızı yaparsak başarıya kesin olarak ulaşabilir miyiz? Bu soruya cevabım maalesef "hayır". Peki başarıya ulaşma konusunda katkısı olur mu? Kesinlikle "evet". Bana göre başarılı olmak için yapılması gereken en önemli şey karşımıza çıkabilecek fırsatları değerlendirmek, doğru yerde, doğru zamanda, doğru kararlar vermektir. Özetle sıraladığınız maddeler, başarılı olabilmek için (özellikle motivasyon bakımından) % 50 katkı sağlarken işin içinde % 50 de şans faktörü vardır bence. İkisi bir arada olmazsa başarılı olmak bir hayal.
    Güzel bir iş çıkarmışsın, tebrikler. Umarım hedeflerine ulaşmada atacağın doğru adımların yanında şansın da seninle beraber olur:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Risk alabilmek herkesin yapabileceği bir şey değil, bunu yapabilse zaten sonucunu görecek ya mutlu olacak, ya da iyice dibe batacak :)) Çoğu insan hayatının güvenli alanından bile çıkmak istemiyor günümüzde, ben buna safe house diyorum güvenli alan.
      Aslında bu yazıyı birazda kendime yazıyorum...

      Sil
  7. 8 numara en önemli geşdi banaaa :) bence başarı, huzurlu olmek ve kendinle barışık olmaaak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde takıldığım bi bölüm o biliyor musunn :/ Yani herkese göre değişkenlik gösterebilir başarı kıstası :)

      Sil
  8. blogunun saatini değiştirsene, ayarlar saatlar istanbul gmt gibi bişi olcak :)

    YanıtlaSil
  9. 8. Maddeden kurtulabilirsem çok mutlu ve huzurlu birisi olacağım ama ne yazık ki o kadar kolay değil. Bu aralar böyle bir yazı da bütünleşmiş bu maddelere çok ihtiyacım vardı paylaşımınız için teşekkürler :) Kendi adıma işe yarayacak bence.

    YanıtlaSil
  10. Önce idealleri olmalı bir insanın, hep derim annem bana dememis bunu yetisme yıllarımda bense cok gec farkettim ideallerimi...

    YanıtlaSil
  11. bahanelere sığınmadan hedefe odaklanmak çok önemli:)
    güzel bilgiler, teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru hocam, bu iş yapılacak diyeceksin ve yapacaksın eğer imkanlar dahilindeyse elbette :)

      Sil
Daha yeni Daha eski